Formålet med undervisningen er, at eleverne udvikler matematiske kompetencer og opnår viden og
kunnen således, at de bliver i stand til at begå sig hensigtsmæssigt i matematikrelaterede situationer
vedrørende dagligliv, samfundsliv og naturforhold.
Stk. 2. Undervisningen tilrettelægges, så eleverne selvstændigt og gennem dialog og samarbejde
med andre kan erfare, at arbejdet med matematik fordrer og fremmer kreativ virksomhed, og at
matematik rummer redskaber til problemløsning, argumentation og kommunikation.
Stk. 3. Undervisningen skal medvirke til, at eleverne oplever og erkender matematikkens rolle i en
kulturel og samfundsmæssig sammenhæng, og at eleverne kan forholde sig vurderende til
matematikkens anvendelse med henblik på at tage ansvar og øve indflydelse i et demokratisk
fællesskab.
Slutmål for faget matematik efter 9. klasse
Matematiske kompetencer
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til at
· stille spørgsmål, som er karakteristiske for matematik og have blik for hvilke typer af svar,
som kan forventes(tankegangskompetence)
· erkende, formulere, afgrænse og løse matematiske problemer og vurdere løsningerne
(problembehandlingskompetence)
· udføre matematisk modellering og afkode, tolke, analysere og vurdere matematiske modeller
(modelleringskompetence)
· udtænke og gennemføre egne ræsonnementer til begrundelse af matematiske påstande og
følge og vurdere andres matematiske ræsonnementer (ræsonnementskompetence)
· danne, forstå og anvende forskellige repræsentationer af matematiske objekter, begreber,
situationer eller problemer (repræsentationskompetence)
· forstå og afkode symbolsprog og formler og oversætte mellem dagligsprog og matematisk
symbolsprog (symbolbehandlingskompetence)
· udtrykke sig om matematiske spørgsmål og aktiviteter på forskellige måder, indgå i dialog
og fortolke andres matematiske kommunikation (kommunikationskompetence)
· kende, vælge og anvende hjælpemidler i arbejdet med matematik, herunder it, og have
indblik i deres muligheder og begrænsninger (hjælpemiddelkompetence).
Matematiske emner
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til
i arbejdet med tal og algebra at
· anvende tal i praktiske og teoretiske sammenhænge
· deltage i udvikling af hensigtsmæssige beregningsmetoder på baggrund af egen forståelse
samt vælge og benytte regneregler og formler
· bestemme størrelser ved måling og beregning og sammenligne dem både absolut og relativt
· forstå og benytte matematiske udtryk, hvori der indgår variable
· beskrive sammenhænge ved hjælp af funktionsbegrebet
· arbejde med sammenhænge mellem algebra og geometri
i arbejdet med geometri at
· benytte geometriske begreber og metoder til beskrivelse af objekter og fænomener fra
dagligdagen
· undersøge, beskrive og foretage beregninger i forbindelse med plane og rumlige figurer
· arbejde med forskellige typer af tegninger
· arbejde med definitioner, sætninger, geometriske argumenter og enkle beviser
· anvende geometrien i sammenhæng med andre matematiske emner
i arbejdet med statistik og sandsynlighed at
· anvende statistiske begreber til beskrivelse, analyse og tolkning af kvantitative data
· læse, forstå og vurdere statistik og sandsynlighed i forskellige medier
· forbinde sandsynligheder med tal vha. statistik, enkle kombinatoriske overvejelser og simple
modeller.
Matematik i anvendelse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til at
· matematisere problemstillinger fra dagligdag, samfundsliv og natur og tolke matematiske
modellers beskrivelse af virkeligheden
· anvende faglige redskaber, begreber og kompetencer til løsningen af matematiske
problemstillinger i forbindelse med dagligliv, samfundsliv og natur
· bruge matematik som et redskab til at beskrive eller forudsige en udvikling eller en
begivenhed
· erkende matematikkens muligheder og begrænsninger ved beskrivelse af virkeligheden.
Matematiske arbejdsmåder
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til at
· deltage i udvikling af strategier og metoder i forbindelse med de matematiske emner
· undersøge, systematisere, ræsonnere og generalisere i arbejdet med matematiske
problemstillinger læse faglige tekster og kommunikere om fagets emner
· arbejde individuelt og sammen med andre om behandlingen af matematiske opgaver og
problemstillinger
· arbejde med problemløsning i en proces, der bygger på dialog og på elevernes forskellige
forudsætninger og potentialer.
Trinmål for faget matematik efter 1. klassetrin
Arbejde med tal og algebra
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til at
• kende tallene op til 20 (læse og skrive tallene samt rækkefølge og tælleremser)
• bestemme antal ved hovedregning og ved at benytte tællematerialer
• løse enkle praktiske problemstillinger ved hjælp af addition og subtraktion
Arbejde med geometri
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til at
• tale om dagligdags ting og billeder med brug af ordene firkant, trekant, og cirkel
• tale om størrelse og beliggenhed
• arbejde med enkle geometriske mønstre i konkret form (tegne, sømbræt, mønsterbrikker)
• arbejde med enkel måling af afstand
Matematik i anvendelse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til at
• vælge og benytte regningsart (addition eller subtraktion) i forskellige praktiske sammenhænge
• kende til hvordan tal kan forbindes med begivenheder i dagligdagen
• sortere ting efter antal, form, størrelse og andre egenskaber
Kommunikation og problemløsning
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til at
• kende til eksperimenterende og undersøgende arbejdsformer
• arbejde med informationer fra dagligdagen ud fra en matematikfaglig vinkel
• samtale og arbejde sammen med andre om matematikfaglige problemstillinger
Trinmål for faget matematik efter 3. klasse
Matematiske kompetencer
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til at
· indgå i dialog om spørgsmål og svar, som er karakteristiske i arbejdet med matematik
(tankegangskompetence)
· løse matematiske problemer knyttet til en kontekst, der giver mulighed for intuitiv tænkning,
inddragelse af konkrete materialer eller egne repræsentationer
(problembehandlingskompetence)
· opstille, behandle og afkode enkle modeller, der gengiver træk fra virkeligheden, bl.a. vha.
regneudtryk, tegninger og diagrammer (modelleringskompetence)
· ræsonnere og argumentere intuitivt om konkrete matematiske aktiviteter og følge andres
mundtlige argumenter (ræsonnementskompetence)
· bruge uformelle repræsentationsformer sammen med symbolsprog og arbejde med deres
indbyrdes forbindelser (repræsentationskompetence)
· afkode og anvende enkle matematiske symboler, herunder tal og regnetegn, samt forbinde
dem med dagligdags sprog (symbolbehandlingskompetence)
· udtrykke sig og indgå i dialog om enkle matematiske problemstillinger
(kommunikationskompetence)
· kende og anvende hensigtsmæssige hjælpemidler, herunder konkrete materialer,
lommeregner og it, bl.a. til eksperimenterende udforskning af matematiske sammenhænge
(hjælpemiddelkompetence).
Matematiske emner
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til
i arbejdet med tal og algebra at
· kende de naturlige tals opbygning og ordning, herunder titalssystemet
· bruge tælleremser og arbejde med talfølger og figurrækker
· deltage i udvikling af metoder til addition og subtraktion på baggrund af egen forståelse
· bestemme antal ved hjælp af addition, subtraktion samt enkel multiplikation og division
inden for de naturlige tal
· løse konkrete problemer ved hjælp af hovedregning, lommeregner, it og enkle skriftlige
beregninger
· kende eksempler på brug af decimaltal og enkle brøker fra hverdagssituationer
i arbejdet med geometri at
· tale om dagligdags ting og billeder i et uformelt geometrisk sprog med udgangspunkt i
former, størrelser og beliggenhed
· arbejde med enkle, konkrete modeller og gengive træk fra virkeligheden ved tegning
· undersøge og beskrive mønstre, herunder symmetri
· foretage enkel måling af afstand, flade, rum og vægt
· undersøge og eksperimentere inden for geometri, bl.a. med brug af it og konkrete materialer
· arbejde med sammenhænge mellem tal og geometri ved hjælp af tallinjen
· forbinde tal og regning med geometriske repræsentationer og konkrete materialer
i arbejdet med statistik og sandsynlighed at
· indsamle, ordne og behandle data
· opnå erfaringer med tilfældighed og chance i eksperimenter og spil.
Matematik i anvendelse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til at
· bruge matematik i relevante hverdagssituationer
· vælge og benytte regningsart i forskellige praktiske sammenhænge
· erhverve en begyndende forståelse for matematik som beskrivelsesmiddel.
Matematiske arbejdsmåder
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til at
· deltage i udvikling af metoder med støtte i bl.a. konkrete materialer og illustrationer
· arbejde eksperimenterende og undersøgende med inddragelse af konkrete materialer
· modtage, arbejde med og videregive enkle skriftlige og mundtlige informationer, som
indeholder matematikfaglige udtryk
· arbejde individuelt og sammen med andre om løsning af praktiske problemstillinger
ogmatematiske opgaver
· indgå i dialog om matematik, hvor elevernes forskellige ideer inddrages.
Trinmål for faget matematik efter 5. klasse
Matematiske kompetencer
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til at
· formulere sig skriftligt og mundtligt om matematiske påstande og spørgsmål og have blik
for hvilke typer af svar, der kan forventes (tankegangskompetence)
· løse matematiske problemer knyttet til en kontekst, der giver mulighed for intuitiv tænkning,
egne repræsentationer og erhvervet matematisk viden og kunnen
(problembehandlingskompetence)
· opstille, behandle, afkode og analysere enkle modeller, der gengiver træk fra virkeligheden,
bl.a. ved hjælp af regneudtryk, tegninger, diagrammer (modelleringskompetence)
· udtænke og gennemføre uformelle og enkle formelle matematiske ræsonnementer og følge
mundtlige og enkle skriftlige argumenter (ræsonnementskompetence)
· bruge uformelle og formelle repræsentationsformer og forstå deres indbyrdes forbindelser
(repræsentationskompetence)
· afkode og anvende matematiske symboler, herunder variable og enkle formler samt
oversætte mellem dagligsprog og symbolsprog (symbolbehandlingskompetence)
· sætte sig ind i og udtrykke sig såvel mundtligt som skriftligt om fremgangsmåder og
løsninger i forbindelse med matematiske problemstillinger (kommunikationskompetence)
· kende, vælge og anvende hensigtsmæssige hjælpemidler, herunder konkrete materialer,
lommeregner og it, bl.a. til eksperimenterende udforskning af matematiske sammenhænge
(hjælpemiddelkompetence).
Matematiske emner
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til
i arbejdet med tal og algebra at
· kende til de rationale tal
· kende tallenes ordning, tallinjen og titalssystemet
· undersøge og systematisere i forbindelse med arbejdet med talfølger og figurrækker
· deltage i udvikling af metoder til multiplikation og division på baggrund af egen forståelse
· anvende de fire regningsarter til antalsbestemmelse ved hjælp af hovedregning,
lommeregner, it og skriftlige beregninger
· anvende regningsarternes hierarki
· kende til eksempler på brug af variable, bl.a. i formler, enkle ligninger og funktioner
· finde løsninger til enkle ligninger ved uformelle metoder
· kende til koordinatsystemet, herunder sammenhængen mellem tal og tegning
i arbejdet med geometri at
· benytte geometriske metoder og begreber til beskrivelse af fysiske objekter fra dagligdagen
· undersøge og konstruere enkle figurer i planen
· kende grundlæggende geometriske begreber som linjer, vinkler, polygoner og cirkler
· spejle, dreje og parallelforskyde, bl.a. i forbindelse med arbejdet med mønstre
· arbejde med tredimensionelle modeller og enkle tegninger af disse
· arbejde med enkle eksempler på målestoksforhold og ligedannethed i forbindelse med
tegning
· undersøge metoder til beregning af omkreds, areal og rumfang i konkrete situationer
· bruge it til at undersøge og konstruere geometriske figurer
· arbejde med koordinatsystemet og opnå en begyndende forståelse for sammenhængen
mellem tal og geometri
· forbinde tal og regning med geometriske repræsentationer
i arbejdet med statistik og sandsynlighed at
· indsamle, behandle og formidle data, bl.a. i tabeller og diagrammer
· gennemføre enkle statistiske undersøgelser
· læse, beskrive og tolke data og informationer i tabeller og diagrammer
· udføre eksperimenter, hvori tilfældighed og chance indgår.
Matematik i anvendelse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til at
· arbejde med enkle problemstillinger fra dagligdagen, det nære samfundsliv og naturen
· anvende faglige redskaber og begreber, bl.a. beregningsmetoder og grafisk afbildning til
løsningen af praktiske problemer
· se matematikkens muligheder og begrænsninger som beskrivelsesmiddel.
Matematiske arbejdsmåder
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til at
· deltage i udvikling af metoder med støtte i bl.a. skriftlige notater og illustrationer
· undersøge, systematisere og begrunde matematisk med mulighed for inddragelse af konkrete
materialer og andre repræsentationer samt ved brug af it
· læse enkle faglige tekster samt anvende og forstå informationer, som indeholder
matematikfaglige udtryk
· forberede og gennemføre mindre præsentationer af eget arbejde med matematik
· arbejde individuelt og sammen med andre om praktiske og teoretiske problemstillinger,
problemløsning samt øvelser
· arbejde med problemløsning i en proces, hvor andres forskellige forudsætninger og ideer
inddrages.
Trinmål for faget matematik efter 7. klasse
Matematiske kompetencer
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til at
· skelne mellem definitioner og sætninger, mellem enkelttilfælde og generaliseringer og
anvende denne indsigt til at udforske og indgå i dialog om forskellige matematiske
begrebers rækkevidde og begrænsning (tankegangskompetence)
· opstille, afgrænse og løse både rent faglige og anvendelsesorienterede matematiske
problemer og vurdere løsningerne, bl.a. med henblik på at generalisere resultater
(problembehandlingskompetence)
· opstille, behandle, afkode, analysere og forholde sig kritisk til modeller, der gengiver træk
fra virkeligheden, bl.a. ved hjælp af regneudtryk, tegning, diagrammer, ligninger, funktioner
og formler (modelleringskompetence)
· udtænke, gennemføre, forstå og vurdere mundtlige og skriftlige matematiske ræsonnementer
og arbejde med enkle beviser (ræsonnementskompetence)
· afkode, bruge og vælge hensigtsmæssigt mellem forskellige repræsentationsformer og kunne
se deres indbyrdes forbindelser (repræsentationskompetence)
· forstå og benytte variable og symboler, bl.a. når regler og sammenhænge skal vises, samt
oversætte mellem dagligsprog og symbolsprog (symbolbehandlingskompetence)
· indgå i dialog samt udtrykke sig mundtligt og skriftligt om matematikholdige anliggender på
forskellige måder og med en vis faglig præcision, samt fortolke andres matematiske
kommunikation (kommunikationskompetence)
· kende forskellige hjælpemidler, herunder it, og deres muligheder og begrænsninger, samt
anvende dem hensigtsmæssigt, bl.a. til eksperimenterende udforskning af matematiske
sammenhænge, til beregninger og til præsentationer (hjælpemiddelkompetence).
Matematiske emner
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til
i arbejdet med tal og algebra at
· kende de reelle tal og anvende dem i praktiske og teoretiske sammenhænge
· arbejde med talfølger og forandringer med henblik på at undersøge, systematisere og
generalisere
· regne med brøker,
· forstå og anvende procentbegrebet
· kende regningsarternes hierarki samt begrunde og anvende regneregler
· forstå og anvende formler og matematiske udtryk, hvori der indgår variable
· anvende funktioner til at beskrive sammenhænge og forandringer
· arbejde med funktioner i forskellige repræsentationer
· løse ligninger og enkle ligningssystemer
i arbejdet med geometri at
· kende og anvende forskellige geometriske figurers egenskaber
· fremstille skitser og tegninger efter givne forudsætninger
· benytte grundlæggende geometriske begreber, herunder størrelsesforhold og linjers
indbyrdes beliggenhed
· undersøge, beskrive og vurdere sammenhænge mellem tegning (model) og tegnet objekt
· kende og anvende målestoksforhold
· kende og anvende målingsbegrebet, herunder måling og beregning i forbindelse med
omkreds, flade og rum
· udføre enkle geometriske beregninger, bl.a. ved hjælp af Pythagoras’ sætning
· arbejde med enkle geometriske argumenter og beviser
· bruge it til tegning, undersøgelser, beregninger og ræsonnementer vedrørende geometriske
figurer
· arbejde med koordinatsystemet og forstå sammenhængen mellem tal og geometri
i arbejdet med statistik og sandsynlighed at
· læse, forstå og vurdere anvendelsen af statistik og sandsynlighed i forskellige medier
· udføre og tolke eksperimenter, hvori tilfældighed og chance indgår
· forbinde sandsynlighed med tal vha. statistik, enkle kombinatoriske overvejelser og simple
modeller.
Matematik i anvendelse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til at
· arbejde med problemstillinger vedrørende dagligdagen, bl.a. i forbindelse med
privatøkonomi, bolig og transport
· behandle eksempler på problemstillinger knyttet til den samfundsmæssige udvikling, hvori
bl.a. økonomi, teknologi og miljø indgår
· anvende faglige redskaber og begreber, bl.a. procentberegninger, formler og funktioner som
værktøj til løsning af praktiske problemer
· udføre simuleringer, bl.a. ved hjælp af it
Matematiske arbejdsmåder
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til at
· deltage i udvikling af strategier og metoder med støtte i bl.a. it
· undersøge, systematisere og ræsonnere med henblik på at generalisere
· veksle mellem praktiske og teoretiske overvejelser ved løsningen af matematiske
problemstillinger
· læse faglige tekster samt forstå og forholde sig til informationer, som indeholder
matematikfaglige udtryk
· forberede og gennemføre mundtlige og skriftlige præsentationer af eget arbejde med
matematik, bl.a. med inddragelse af it
· arbejde individuelt og sammen med andre om praktiske og teoretiske problemstillinger, bl.a.
i projektorienterede forløb
· arbejde individuelt og sammen med andre om problemløsning i mundtligt og skriftligt
arbejde
· give respons til andre i arbejdet med matematik, bl.a. ved at spørge aktivt.
Trinmål for faget matematik efter 9. klasse
Matematiske kompetencer
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til at
· skelne mellem definitioner og sætninger, mellem enkelttilfælde og generaliseringer og
anvende denne indsigt til at udforske og indgå i dialog om forskellige matematiske
begrebers rækkevidde og begrænsning (tankegangskompetence)
· opstille, afgrænse og løse både rent faglige og anvendelsesorienterede matematiske
problemer og vurdere løsningerne, bl.a. med henblik på at generalisere resultater
(problembehandlingskompetence)
· opstille, behandle, afkode, analysere og forholde sig kritisk til modeller, der gengiver træk
fra virkeligheden, bl.a. ved hjælp af regneudtryk, tegning, diagrammer, ligninger, funktioner
og formler (modelleringskompetence)
· udtænke, gennemføre, forstå og vurdere mundtlige og skriftlige matematiske ræsonnementer
og arbejde med enkle beviser (ræsonnementskompetence)
· afkode, bruge og vælge hensigtsmæssigt mellem forskellige repræsentationsformer og kunne
se deres indbyrdes forbindelser (repræsentationskompetence)
· forstå og benytte variable og symboler, bl.a. når regler og sammenhænge skal vises, samt
oversætte mellem dagligsprog og symbolsprog (symbolbehandlingskompetence)
· indgå i dialog samt udtrykke sig mundtligt og skriftligt om matematikholdige anliggender på
forskellige måder og med en vis faglig præcision, samt fortolke andres matematiske
kommunikation (kommunikationskompetence)
· kende forskellige hjælpemidler, herunder it, og deres muligheder og begrænsninger, samt
anvende dem hensigtsmæssigt, bl.a. til eksperimenterende udforskning af matematiske
sammenhænge, til beregninger og til præsentationer (hjælpemiddelkompetence).
Matematiske emner
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til
i arbejdet med tal og algebra at
· kende de reelle tal og anvende dem i praktiske og teoretiske sammenhænge
· arbejde med talfølger og forandringer med henblik på at undersøge, systematisere og
generalisere
· regne med brøker, bl.a. i forbindelse med løsning af ligninger og algebraiske problemer
· forstå og anvende procentbegrebet
· kende regningsarternes hierarki samt begrunde og anvende regneregler
· forstå og anvende formler og matematiske udtryk, hvori der indgår variable
· anvende funktioner til at beskrive sammenhænge og forandringer
· arbejde med funktioner i forskellige repræsentationer
· løse ligninger og enkle ligningssystemer og ved inspektion løse enkle uligheder
· bestemme løsninger til ligninger og ligningssystemer grafisk
i arbejdet med geometri at
· kende og anvende forskellige geometriske figurers egenskaber
· fremstille skitser og tegninger efter givne forudsætninger
· benytte grundlæggende geometriske begreber, herunder størrelsesforhold og linjers
indbyrdes beliggenhed
· undersøge, beskrive og vurdere sammenhænge mellem tegning (model) og tegnet objekt
· kende og anvende målestoksforhold, ligedannethed og kongruens
· kende og anvende målingsbegrebet, herunder måling og beregning i forbindelse med
omkreds, flade og rum
· udføre enkle geometriske beregninger, bl.a. ved hjælp af Pythagoras’ sætning
· arbejde undersøgende med enkel trigonometri i forbindelse med retvinklede trekanter og
beregne sider og vinkler
· arbejde med enkle geometriske argumenter og beviser
· bruge it til tegning, undersøgelser, beregninger og ræsonnementer vedrørende geometriske
figurer
· arbejde med koordinatsystemet og forstå sammenhængen mellem tal og geometri
· gengive algebraiske sammenhænge i geometrisk repræsentation
i arbejdet med statistik og sandsynlighed at
· anvende statistiske begreber til beskrivelse, analyse og fortolkning af data tilrettelægge og
gennemføre enkle statistiske undersøgelser
· læse, forstå og vurdere anvendelsen af statistik og sandsynlighed i forskellige medier
· udføre og tolke eksperimenter, hvori tilfældighed og chance indgår
· forbinde sandsynlighed med tal vha. statistik, enkle kombinatoriske overvejelser og simple
modeller.
Matematik i anvendelse
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til at
· arbejde med problemstillinger vedrørende dagligdagen, bl.a. i forbindelse med
privatøkonomi, bolig og transport
· behandle eksempler på problemstillinger knyttet til den samfundsmæssige udvikling, hvori
bl.a. økonomi, teknologi og miljø indgår
· anvende faglige redskaber og begreber, bl.a. procentberegninger, formler og funktioner som
værktøj til løsning af praktiske problemer
· udføre simuleringer, bl.a. ved hjælp af it
· erkende matematikkens muligheder og begrænsninger om beskrivelsesmiddel og
beslutningsgrundlag.
Matematiske arbejdsmåder
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til at
· deltage i udvikling af strategier og metoder med støtte i bl.a. it
· undersøge, systematisere og ræsonnere med henblik på at generalisere
· veksle mellem praktiske og teoretiske overvejelser ved løsningen af matematiske
problemstillinger
· læse faglige tekster samt forstå og forholde sig til informationer, som indeholder
matematikfaglige udtryk
· forberede og gennemføre mundtlige og skriftlige præsentationer af eget arbejde med
matematik, bl.a. med inddragelse af it
· arbejde individuelt og sammen med andre om praktiske og teoretiske problemstillinger, bl.a.
i projektorienterede forløb
· arbejde individuelt og sammen med andre om problemløsning i mundtligt og skriftligt
arbejde
· give respons til andre i arbejdet med matematik, bl.a. ved at spørge aktivt
|